טיפול פסיכולוגי בחרדה חברתית

טיפול פסיכודינמי

עקרונות הטיפול הפסיכודינמי:

מדוע טיפול פסיכודינמי נמשך כל כך הרבה זמן?

קיימות שתי סיבות עיקריות.

ראשית, על מנת להתגבר על חרדה או דיכאון אנו זקוקים לזמן. ככל שגילנו מתקדם יותר, כך המטענים אותם אנו נושאים רבים יותר. יש להבין ולהתכונן לכך שמדובר בתהליך ארוך שדורש מאיתנו מחוייבות, התמדה וכמובן השקעה של זמן וכסף רבים.

שנית, אנשים רבים מסוייגים בהתחלה לדבר על מחשבותיהם ורגשותיהם בפני אדם זר, כל שכן אדם הסובל מחרדה חברתית. לכן מדובר גם בפונקציה של זמן עד שנוצרים כימיה ומספיק קרבה על מנת שאותו אדם ירגיש בנוח על מנת לפתוח את אשר על ליבו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

בניגוד לטיפול פסיכודינמי שבו מושם הדגש על התת-מודע, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מדגיש את היכולת של אנשים לעשות שינוי בחייהם ללא הבנה מלאה של ההסבר לכך. לכן, משך הטיפול בדרך כלל נמשך זמן קצר יותר-דבר המוזיל כמובן את העלות הכספית שבטיפול. יש לציין שעל פי דעת הרוב, טיפול זה הוא היעיל ביותר עבור הסובלים מחרדה חברתית.

עם זאת, על המטופל לקחת בחשבון שעליו יהיה לקחת חלק פעיל יותר בטיפול. חלק מהותי מהטיפול הוא שיעורי בית ויישום הטכניקות אותן לומדים במהלך הטיפול. למעשה, רוב רובה של העבודה הטיפולית מתרחשת מחוץ לפגישות עצמן.ככל שהמטופל יישם ויתרגל את הטכניקות יותר, כך גם השיפור הצפוי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתמקד בשינוי של דפוסי מחשבות-הדרך בה אנו מנתחים את הסיטואציה היא שגורמת לשינוי במחשבותינו. לכן, גם כתוצאה משינוי בחשיבתנו, כך גם ההתנהגות שלנו צפויה להשתנות. למעשה, כפי שניתן לראות, קיים קשר ישיר בין המחשבות, הרגשות וההתנהגות שלנו (כפי שמרמז השם של הטיפול).

לסיכום, המהות של הטיפול נובעת מההנחה שחלק מהמחשבות והאמונות אותם אנו נושאים אינם רציונלים. נטייה להתמקד בבעיות וכישלונות, ועיוותי חשיבה אחרים, הם אלה שגורמים להיווצרות בעיות פסיכולוגיות, בדגש על חרדה חברתית. פסיכולוגים משתמשים בטיפול זה על מנת לאבחן ולהבין כיצד עיוותי חשיבה אלו משפיעים על חיינו. טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוזר לנו להשתנות על מנת שהחרדה לא תשתלט על חיינו. אל תמתין ותמשיך לסבול-פנה לקבל עזרה וייעוץ עוד היום!